Betalingsmoeilijkheden voor verwarming?
29
okt
2024
Tussenkomst in verwarming voor wie Prepaid heeft
Als je klant bent bij de netbeheerder en voor elektriciteit en gas betaalt via een digitale meter met Prepaid-functie (budgetmeter), kan je tussen 1 november en 31 maart onder bepaalde voorwaarden een minimale levering elektriciteit aanvragen om jouw woning te verwarmen.
Voorwaarden
- Je verwarmt op elektriciteit of aardgas.
- Je bent klant bij de netbeheerder Fluvius en betaalt voor jouw verwarming via Prepaid.
- Je hebt exclusief nachttarief als je op elektriciteit verwarmt.
- Je loopt het risico tijdens de winterperiode om zonder verwarming te vallen.
Tussenkomst in verwarming voor wie geen Prepaid heeft
Als je geen digitale meter met Prepaid-functie (budgetmeter) hebt, dan kan je onder bepaalde voorwaarden beroep doen op het OCMW om jouw woning te helpen verwarmen.
Voorwaarden
- Je loopt het risico tijdens de winterperiode om zonder verwarming te vallen of je ondervindt moeilijkheden bij het betalen van je energiefacturen.
Procedure
- Neem contact op met het OCMW.
- Het OCMW nodigt jou uit om voor een gesprek. Er gebeurt een sociaal onderzoek.
- Na de goedkeuring door het bijzonder comité sociale dienst, laadt het OCMW iedere 14 dagen een bedrag voor jou op, op jouw digitale meter of het OCMW kent een financiële steun toe.
- Het OCMW kan ook voorwaarden bepalen aan het geven van de financiële steun, bijvoorbeeld: energiescan, gedeeltelijke terugbetaling …
Wat breng je mee?
- Identiteitskaart.
- EAN nummer van jouw digitale meter (staat op de meter) of een energiefactuur.
- Bewijs van inkomsten van alle gezinsleden (bijvoorbeeld loonfiches, attesten van uitkering, rekeninguittreksels ...).
- Bewijs van de vaste kosten (huur, water energie, internet, verzekeringen ...).
- Contactgegevens van jouw schuldbemiddelaar, als je die hebt.
Financieel voordeel
De hoogte van de tussenkomst is afhankelijk van:
- het tarief bij de netbeheerder en het sociaal tarief voor energie tijdens de laatste 3 maanden van het jaar.
- het type woning waarin je woont.
- of je beschermt afnemer bent of niet (dat bent je als het sociaal tarief voor energie krijgt).
Info
Sociale Dienst / Marktstraat 55 / T 052 89 50 31 / E sociaalteam@opwijk.be
Contacteer ons
De Wegwijzer
Marktstraat 55
1745 Opwijk- 052 36 51 11
- sociaalteam@opwijk.be
Openingsuren
- Vandaag open van 13:30 tot 17:00 (enkel op afspraak)
- Morgen gesloten