Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- datum en plaats van geboorte
- rijksregisternummer
- de woonplaats
- burgerlijke staat
- beroep
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van jouw gemeente.
Doelgroep
- Burger
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het uittreksel met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jezelf
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Bewijs
Als je het attest zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Procedure
Procedure
Je kan het uittreksel uit het bevolkingsregister opvragen bij jouw gemeente.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) of een andere digitale sleutel, kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister
op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
het e-loket van jouw gemeente (via de knop ONLINE AANVRAGEN bovenaan deze pagina).
Anderen kunnen het uittreksel enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken (op afspraak) of aan het onthaal aanvragen.
Heb je problemen met online aanvragen?
Maak dan een afspraak via deze link of via T 052 36 51 11.