Wat doen we?
De sociale dienst maakt samen met de dienst welzijn en de dienst integratie deel uit van het welzijnsteam. Hier kan je terecht met al je welzijnsvragen.
De sociale dienst bestaat uit 3 subteams, die verschillende taken opnemen.
Intaketeam
- Het intaketeam bekijkt alle nieuwe vragen. Je krijgt een afspraak in het gemeentehuis of bij je thuis.
- Ze verduidelijken samen met jou je hulpvraag.
- Informeren je over je rechten en helpen je de juiste informatie verzamelen, zodat je krijgt waar je recht op hebt.
- Ze zorgen voor kortlopende financiële of administratieve begeleiding.
- Brengen jouw dossier voor het bijzonder comité sociale dienst indien nodig.
- Ze zorgen voor een goede overdracht aan een collega, als langlopende begeleiding wenselijk is
Begeleidingsteam
- Volgen dossiers (equivalent) leefloon op.
- Volgen dossiers budgetbeheer of budgetbegeleiding.
- Begeleiden je op verschillende levensdomeinen (wonen, werken, gezondheid,…).
Trajectbegeleidingsteam
- Helpt het begeleidingsteam bij het zoeken naar een passende opleiding of tewerkstelling als je (equivalent) leefloon krijgt
- Begeleidt de vrijwilligers in ’t Kapstokske.
- Begeleidt de mensen in de crisisopvang.
Je kan bij ons terecht voor:
- Info en advies rond welzijnsvragen
- Rechtenverkenning
- Info over en ondersteuning bij het aanvragen van sociale rechten, voordelen en premies
- Administratieve hulp
- Financiële hulp
- Leefloon
- Aanvullende financiële steun
- Voorschotten op uitkeringen
- Budget-en schuldhulpverlening: budgetbeheer, budgetbegeleiding, schuldbemiddeling en collectieve schuldenregeling
- Hulp op vlak van wonen
- Helpen bij de inschrijving sociale huisvesting
- Bemiddeling bij dreigende uithuiszetting
- Referentieadres
- Crisisopvang/noodwoning
- Installatiepremie
- Hulp bij aanvraag Vlaamse huursubsidie
- Huurtussenkomst
- Huurwaarborg (via Vlaams Woningfonds Vlaamse woonlening of via financiële steun)
- Hulp op vlak van energie
- LAC fluvius en watergroep
- Minimale leveringen elektriciteit of aardgas
- Tussenkomst in energiefactuur
- Tussenkomst via Stookoliefonds Vlaanderen
- Verwarmingstoelage
- Opladen budgetmeter
- Hulp aan gezinnen - vrije tijd
- Begeleiding bij het zoeken naar een passende vrijetijdsbesteding
- Vrijetijdsaanbod / ontmoetingskansen
- Korting voor vrije tijd (Cultuurcheques, Vakantieparticipatie)
- Hulp aan ouderen
- Hulp bij aanvraag pensioen
- Tussenkomst woonzorgcentrum
- Tussenkomst begrafeniskosten
- Hulp bij aanvraag IGO (Inkomensgarantie voor ouderen)
- Hulp bij aanvraag zorgtoelage
- Materiële hulpverlening
- Lidmaatschap sociale kruidenier de Spruit
- Kleding via ’t Kapstokske
- Voedselbonnen in crisissituatie
- Hulp aan mensen zonder wettig verblijf
- Medische tussenkomsten
- Doorverwijzingen
- Hebben wij zelf geen antwoord op jouw vraag of is een andere dienst meer aangewezen, dan zorgen we voor een warme doorverwijzing.
- Zitdagen
- FOD sociale zekerheid
- Wijkwerken
Onze hulpverleningsprincipes
- Het welzijnsteam van Opwijk wil voor alle inwoners van Opwijk het algemeen welzijn en de zelfredzaamheid verhogen door het opzetten van preventieve en probleemoplossende acties.
- We willen het algemeen welzijn en de zelfredzaamheid van Opwijkse inwoners verhogen. Dit betekent het persoonlijk welbevinden en/of de maatschappelijk integratie/participatie stimuleren.
- We bieden volgende preventieve en probleemoplossende acties aan:
- Het verkennen van en informeren over rechten en plichten
- Het bieden van financiële en administratieve begeleiding
- Het activeren richting arbeidsmarkt, opleiding, vrijwilligerswerk, dagbesteding
- Het stimuleren van kennis Nederlands
- Het verhogen van bewustwording op vlak van gezondheid en opvoeding
- We doen dit:
- op een laagdrempelige en respectvolle manier
- door rekening te houden met hun individuele mogelijkheden (empowerment)
- door samenwerking en doorverwijzing met en naar andere interne en externe partners
- door in te spelen op maatschappelijke noden en individuele vraagverheldering
Hoe kan je ons contacteren?
- E sociaalteam@opwijk.be
- T 052 36 51 11
Heb je voor het eerst een (niet-informatieve) officiële hulpvraag?
- Je kan deze ook digitaal stellen.
Kom je graag langs?
- Adres: Marktstraat 55, 1745 Opwijk
- De sociale dienst ontvangt bezoekers enkel op afspraak. Wens je een afspraak te maken, dan kan je dit steeds aanvragen via mail of telefonisch. Uiteraard kan je ook een afspraak maken tijdens de openingsuren van het onthaal.
- Vooraleer je op afspraak komt, nemen we altijd telefonisch of per mail contact op, zodat we je hulpvraag al wat beter kunnen inschatten. We zetten je al zoveel mogelijk op de goede weg. We kunnen je dan ook vertellen welke documenten je eventueel dient mee te brengen naar je afspraak of welke stappen je ondertussen zelf al kan zetten bij andere instanties.
Iemand met welzijnsvraag verder helpen?
Merk je dat iemand nood heeft aan extra ondersteuning, maar misschien de weg niet vindt of extra duwtje in de rug nodig heeft? Vraag dan zijn/haar toestemming om hem/haar aan te melden via het online welzijnspunt.
Binnen de 5 werkdagen neemt een hulpverlener telefonisch contact op. De hulpverlener gaat samen met de cliënt op pad, heeft oog voor de samenhang van problemen en gaat na of iemand recht heeft op sociale voordelen.