Wanneer iemand anders voor jou een document moet komen aanvragen of ophalen aan het gemeenteloket, kan dit met een volmachtformulier. Met een volmacht verleen je een andere persoon de bevoegdheid om in jouw plaats een document aan te vragen of op te halen. Hieronder vind je een volmachtformulier dat je kan gebruiken. Je geeft jouw volmachtdrager, samen met het formulier, een kopie van jouw identiteitskaart mee.
Doelgroep
- Burger
Voorwaarden
Verlenen van een volmacht
Je kan een volmacht verlenen om:
je adres te wijzigen.
je internationale reispas af te halen (eventueel oude meegeven).
je rijbewijs af te halen in ruil voor oud rijbewijs.
je beroep te laten wijzigen.
een uittreksel bevolkingsregister (= gezinssamenstelling) aan te vragen.
een attest van woonst / woonst met historiek aan te vragen.
een bewijs van nationaliteit aan te vragen.
een bewijs van leven aan te vragen.
Uittreksel uit het strafregister
Om een uittreksel uit het strafregister aan te vragen via volmacht moet je aan volgende voorwaarden voldoen:
Handgeschreven
Gedateerd
Ondertekend door de volmachtgever
Uitdrukkelijke vermelding dat persoon X toelating geeft aan persoon Y
Kopie van de identiteitskaart van de volmachtgever
Probeer zo veel mogelijk zelf je uittreksel uit het strafregister af te halen, aangezien het persoonlijke en gevoelige gegevens bevat.
Procedure
Volmachtformulier
Download het volmachtformulier.
Vul alle gegevens in als volmachtgever. Ook een handtekening van de volmachtdrager is vereist.
Meebrengen
De volmachtgever geeft (een kopie) van zijn/haar identiteitskaart mee.
De volmachtdrager moet steeds ook zijn identiteitskaart voorleggen.
Uitzonderingen
Bepaalde documenten kan je via het thuisloket zelf aanvragen. Zo verloopt alles digitaal, hoef je geen afspraak te maken of je te verplaatsen en heb je ook geen volmacht nodig.