Als je klant bent bij de netbeheerder en voor aardgas betaalt via Prepaid (vroeger ‘budgetmeter’), kunt u tussen 1 november en 31 maart onder bepaalde voorwaarden een minimale levering aardgas aanvragen om je woning te verwarmen.
Gezinnen die hun budgetmeter voor aardgas niet meer kunnen opladen, kunnen vanaf de winter van 2010 terugvallen op een minimumlevering voor aardgas. Afhankelijk van het type woning en de samenstelling van het gezin kan het OCMW dan een minimumhoeveelheid aardgas ter beschikking stellen via de budgetmeterkaart.
Voorwaarden
voor personen of gezinnen die hun budgetmeter voor aardgas niet meer kunnen opladen omwille van financiële moeilijkheden
voor de levering van aardgas tijdens de wintermaanden (van 1 december tot 31 maart)
Na de goedkeuring laadt het OCMW iedere 14 dagen een bedrag voor jou op, op je digitale meter.
Wat moet je meebrengen?
een overzicht van je inkomsten (van alle inwonende gezinsleden) en uitgaven
identiteitskaart
een overzicht van alle vaste en variabele kosten (huishuur, elektriciteit, water, telefoon, medicatie,...)
een overzicht van eventuele schulden
het huurcontract
het EAN-nummer van je (digitale) meter
Procedure
Mogelijkheden
Er zijn 2 mogelijkheden om de minimale levering voor aardgas aan te vragen.
Je neemt contact op met het Sociaal Huis en maakt een afspraak.
Het Sociaal Huis neemt contact op met jou.
Doorheen de winterperiode brengt de netbeheerder de OCMW’s in iedere gemeente wekelijks op de hoogte van klanten die het risico lopen om zonder verwarming te vallen. Het OCMW neemt contact met je op en vraagt of je een minimale levering voor aardgas wilt. Zo ja, dan kan je een aanvraag indienen.
De maatschappelijk werker voert een sociaal onderzoek naar je familiale, sociale en financiële situatie.
Je dossier wordt vervolgens voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de sociale dienst.
Het OCMW engageert zich om binnen de 30 dagen na je aanvraag een beslissing te nemen.