Welkom!
Je kind inschrijven in de school verloopt vanaf heden heel wat eenvoudiger. Ook het buitengewoon basisonderwijs MOZA-IK maakt gebruik van een digitaal aanmeldingssysteem.
MOZA-IK
MOZA-IK is een gemeentelijke basisschool voor buitengewoon lager onderwijs basisaanbod en type 9. Daarnaast biedt de school ook onderwijs aan voor kleuters type 9. In alle afdelingen voorziet men een aangepast aanbod vanuit de specifieke noden van elke leerling. Hierbij staan de talenten en het welbevinden van het kind centraal zodat er in een veilige en stimulerende omgeving maximale groeikansen worden aangeboden.
Om je kind in te schrijven in deze school voor het schooljaar 2026 - 2027, maak je gebruik van het digitaal aanmeldingssysteem. Aan de hand van deze centrale aanmeldingsprocedure krijg je net als andere ouders dezelfde kans om je kind in te schrijven.
Bekijk alle info (procedure en de te volgen stappen) in deze brochure.
Hoe werkt het?
Eerst aanmelden, dan inschrijven
- Aanmelden betekent dat je via het formulier je kind aanmeldt voor een plaats in MOZA-IK.
- Na de aanmeldingsperiode worden de plaatsen toegekend en ontvang je een bericht. Is er een plaats toegekend aan je kind? Dan krijg je een toewijzingsdocument waarmee je je kind kan inschrijven in de school. Is er geen plaats toegekend? Dan ontvang je een weigeringsdocument met een vermelding van de plaats op de wachtlijst. Bij het vrijkomen van een plaats in de school, wordt de volgorde van de wachtlijst gevolgd.
- Met het toewijzingsdocument kan er overgegaan worden tot inschrijving op de school. Als ouder maak je zelf een afspraak met de school om je kind in te schrijven.
Om je kind effectief te kunnen inschrijven in MOZA-IK, moet je op het moment van inschrijving een voorlopig of definitief verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs (IAC-verslag) kunnen voorleggen. Dit verslag wordt opgemaakt door het CLB. Als je niet beschikt over dit document, vervalt de toegewezen plaats.
Hoe wordt je kind aan de school toegewezen?
| Aanmelden | Inschrijven aangemelde leerlingen |
| van 24 februari tot en met 17 maart 2026 | van 22 april tot en met 13 mei 2026 |
Opgelet: dit formulier is enkel beschikbaar tijdens de aanmeldingsperiode.
Je ontvangt het resultaat van de aanmelding op maandag 20 april 2026.
Zijn er voldoende plaatsen op de school? Dan hebben alle kinderen een plaats!
Zijn er meer aangemelde kinderen voor de school dan plaatsen ter beschikking? Dan worden volgende ordeningscriteria gehanteerd:
- Voorrang voor broers/zussen en kinderen van personeel: deze kinderen hebben wettelijk voorrang. Broers en zussen = alle kinderen die op hetzelfde domicilieadres wonen of dezelfde vader en/of moeder hebben, ook al verblijven ze niet op hetzelfde adres.
- Afstand: dan volgt er een ordening op basis van de afstand van de school tot het domicilieadres van het kind.
- Toeval: bij een gelijke afstand tussen de school en het domicilieadres voor twee of meerdere kinderen wordt de keuze bij toeval bepaald door een lotingssysteem.
Wat als er iets niet gelopen is zoals het moet?
Is er een probleem opgetreden tijdens het aanmelden? Of heb je een klacht over de toewijzing? Neem dan binnen de voorziene termijn contact op met Franky Saerens, deskundige jeugd- en doelgroepenbeleid van Lokaal bestuur Opwijk. Hij is voorzitter van de lokale disfunctiecommissie en plaatst de ontvangen klacht op de agenda van de disfunctiecommissie.
Een klacht dien je binnen 7 kalenderdagen na het ontvangen van het weigeringsdocument schriftelijk of per e-mail in. Na deze termijn wordt een klacht als niet-ontvankelijk beschouwd.
Jeugddienst - Deskundige jeugd- en doelgroepenbeleid Franky Saerens - Kloosterstraat 7 - E jeugddienst@opwijk.be.
Wat is de lokale disfunctiecommissie?
- De disfunctiecommissie behandelt klachten en disfuncties die door gebruikers van het digitaal inschrijvingssysteem ingediend worden.
- Klachten worden schriftelijk of per mail ingediend bij de voorzitter van de disfunctiecommissie.
- Een klacht dient binnen 7 kalenderdagen na het ontvangen van het weigeringsdocument ingediend te zijn om ontvankelijk te zijn. Deze termijn voor het indienen van klachten dient gerespecteerd te worden.
- Bij klachten komt de disfunctiecommissie feitelijk samen.
- Bij behandeling van klachten worden de betrokken ouders en andere belanghebbenden gehoord.
- De disfunctiecommissie is op volgende wijze samengesteld:
- Voorzitter:
- Franky Saerens - Deskundige Jeugd- en doelgroepenbeleid
- Leden:
- Els De Backer - Directie MOZA-IK
- Tanja Segers - Directie GBS De Boot
- Voorzitter:
Commissie inzake Leerlingenrechten
Je kan ook een klacht indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten. Dit binnen 30 kalenderdagen na het ontvangen van het weigeringsdocument. Schoolvakanties en wettelijke feestdagen worden niet als kalenderdagen beschouwd. Respecteer zeker deze termijn om per e-mail je klacht in te dienen.
Vlaamse Overheid
Agentschap voor Onderwijsdiensten - AGODI
Hendrik Consciencegebouw
Secretariaat Commissie inzake Leerlingenrechten
Koning Albert II-laan 15 / bus 137 - 1210 Brussel
E commissie.leerlingenrechten@vlaanderen.be
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/commissie-inzake-leerlingenrechten
Extra info
Deze aanmeldingsprocedure wordt georganiseerd door Lokaal bestuur Opwijk in samenwerking met de gemeentelijke basisschool voor buitengewoon lager onderwijs MOZA-IK.
Heb je vragen? Contacteer de jeugddienst: T 052 36 51 60 – E jeugddienst@opwijk.be.